Το πολιτιστικό πρόγραμμα που πραγματοποιήθηκε στο Ράλλειο ΓΕΛ Θηλέων Πειραιά είχε τον τίτλο «Όσο κι αν ψάξω δεν βρίσκω άλλο λιμάνι?» και αναφερόταν στο πρώτο λιμάνι της χώρας και στις ανθρώπινες ιστορίες που λαμβάνουν χώρα εκεί. Στόχος του προγράμματος ήταν αρχικά η γνωριμία των μαθητριών με τον ίδιο τον τόπο τους και την ιστορία του αλλά ταυτόχρονα και η ενασχόλησή τους με την τέχνη του θεάτρου όχι πλέον ως θεατών αλλά ως δημιουργών. Στο πλαίσιο αυτό χρειάστηκε να ενημερωθούν για την ιστορία του Πειραιά από την ίδρυσή του έως σήμερα και να εντοπίσουν τους βασικούς σταθμούς εξέλιξής του μέσα από εξειδικευμένα ιστορικά βιβλία ή διηγήσεις των ανιόντων συγγενών τους. Οι μαθήτριες, ασκούμενες σε βασικά είδη θεατρικού αυτοσχεδιασμού (θέατρο forum, devised theatre), έφθασαν στη δημιουργία κειμένου παράστασης, στο οποίο περιλαμβάνονταν κείμενα λογοτεχνίας και ελεύθερης έκφρασης. Επειδή όμως δεν ήταν μόνο γνωστικός αλλά και παραστασιακός ο στόχος του κειμένου, το εμπλούτισαν με τραγούδια που αναφέρονταν στον Πειραιά και την ιστορία του, στοιχείο που έκανε τις μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι η τέχνη ως ζωντανή ιστορία ενός λαού μπορεί να αποτελέσει όχι μόνο μέσο ψυχαγωγίας αλλά και πηγή άντλησης πληροφοριών.
Υλοποιώντας τους παραπάνω στόχους το όλο εγχείρημα έφθασε στην πραγματοποίηση δύο παραστάσεων: α. στις 12/5/2014, ώρα 21.00 στην αίθουσα εκδηλώσεων της Ιωνιδείου Σχολής και β. στις 16/6/2013, ώρα 19.00, στην αίθουσα εκδηλώσεων της Jeanne d' Arc . Κοινοποίηση της παράστασης έγινε σε διάφορους φορείς της εκπαίδευσης και της δημόσιας διοίκησης, συνοδευόμενη από έντυπο υλικό (πρόσκληση, πρόγραμμα, αφίσα). Το παραστασιακό αποτέλεσμα ήταν μια σύνθεση θεατρικής πρόζας, ζωντανής μουσικής και προβολής εικαστικού υλικού, τα οποία συνέθεταν εικόνες από τη ζωή των ανθρώπων του Πειραιά. Και στις δυο παραστάσεις έλαβαν μέρος 21 μαθήτριες ως ηθοποιοί, τραγουδίστριες, μουσικοί, τεχνικοί σκηνής. Μέσα στους παράγοντες επιτυχίας συμπεριλαμβάνεται και ο μεγάλος αριθμός θεατών που γέμισε ασφυκτικά την αίθουσα και στις δυο παραστάσεις ενισχύοντας την ερμηνευτική απόδοση των μαθητριών. Πρέπει να αναφερθεί ότι τη δεύτερη παράσταση την παρακολούθησαν και 25 Ευρωπαίοι εκπαιδευτικοί και μαθητές, ως εκπρόσωποι εταιρικών σχολείων που συμμετείχαν στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Comenius, στους οποίους δόθηκε εκτός από το έντυπο υλικό (πρόγραμμα, αφίσα), και cd με τα τραγούδια που ακούγονταν στην παράσταση.
Η αξιολόγηση του προγράμματος έγινε με ελεύθερη συζήτηση όλων των συμμετεχόντων, στην οποία έγινε φανερό ότι τέτοιες δραστηριότητες εκτός από το γνωστικό μέρος που καλύπτουν, έχουν μεγάλη επίδραση στη συναισθηματική και ψυχοκινητική λειτουργία των μαθητριών, αφού το θέμα της συζήτησης επικεντρώθηκε στα οφέλη της συνεργασίας και της ομαδικότητας που αναπτύσσεται ανάμεσα στις μαθήτριες αλλά και ανάμεσα σε μαθήτριες και καθηγητές, στοιχείο πολύ ενισχυτικό του θετικού κλίματος του σχολείου. Ειδικά γι? αυτό το τελευταίο οι μαθήτριες υπογράμμισαν ως εξαιρετικά ενδιαφέρουσα την ενεργή συμμετοχή πολλών καθηγητών ως ηθοποιών, μουσικών, τραγουδιστών, και τεχνικών. Επεσήμαναν ότι τέτοιες δραστηριότητες και εκδηλώσεις δημιουργούν το απαραίτητο κλίμα συλλογικής δουλειάς και δημιουργίας, φιλικότητας και εμπιστοσύνης, στοιχεία καθοριστικά για τη γενικότερη σχολική ζωή.
Συντονιστής- καθηγητής: Μαρία Παναγιωτοπούλου (Φιλόλογος)
Εκπαιδευτική Ομάδα: Πανωραία Κολέντζου (Φιλόλογος), Παναγιώτης Μαρκόπουλος (Βιολόγος) και Γεώργιος Κατωπόδης (Βιολόγος)