Ευρωπαικό Πρόγραμμα Erasmus+ KA2 (2020-2022) R4MAD: R4 (Raise, Recycle, Reduce, Reuse) - Making a difference
Εταιρικά Σχολεία
Η οριζόντια προτεραιότητα του προγράμματος αφορά τους Περιβαλλοντικούς και Κλιματικούς στόχους, ενώ ταυτόχρονα εστιάζει στα θέματα της διεθνούς συνεργασίας και των διεθνών σχέσεων, των συνεργασιών για την ανάπτυξη και, τέλος, της κοινωνικής και περιβαλλοντικής ευθύνης των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
Το R4MAD επιδιώκει, αφ’ενός την περαιτέρω ενημέρωση και συνειδητοποίηση για τα περιβαλλοντικά ζητήματα (μέσω της πληροφόρησης, της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας) και, αφ’ετέρου, την προώθηση αλλαγών στη στάση και τη συμπεριφορά προς ένα βιώσιμο μοντέλο διαβίωσης σύμφωνο με τον Στόχο 12 (Υπεύθυνη Κατανάλωση και Παραγωγή ) και τον Στόχο 13 (Δράση για το Κλίμα) του ΟΗΕ για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη. Με τη δημιουργία, τη δοκιμή, την υλοποίηση και την αξιολόγηση καινοτόμων εκπαιδευτικών πρακτικών, το πρόγραμμα παροτρύνει μαθητές και εκπαιδευτικούς να λειτουργήσουν ως καταλύτες αλλαγών στις καθημερινές συνήθειες όχι μόνο στο πλαίσιο του σχολικού περιβάλλοντος αλλά και της οικογένειας και της ευρύτερης κοινότητας μειώνοντας την κατανάλωση και τη σπατάλη ενέργειας, συνεισφέροντας στην αποδοτική ανακύκλωση, επαναχρησιμοποιώντας αντικείμενα, προτιμώντας βιώσιμες λύσεις διατροφής και μετακίνησης και, εν γένει, μειώνοντας το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα.
Το πρόγραμμα R4MAD απευθύνεται σε μεγάλο αριθμό μαθητών και εκπαιδευτικών στα εταιρικά σχολεία. Τριάντα δύο τουλάχιστον μαθητές ανά σχολείο θα λάβουν μέρος στις πέντε εβδομαδιαίες Δραστηριότητες Μάθησης που θα διεξαχθούν κατά τη διάρκεια του προγράμματος (2020-2022). Οι Δραστηριότητες Μάθησης περιλαμβάνουν ποικιλία θεμάτων σχετικών με την αειφορία και τη βιωσιμότητα ξεκινώντας από την Ενημέρωση και τη Συνειδητοποίηση για το θέμα της διατήρησης του περιβάλλοντος και της κλιματικής αλλαγής (Σουηδία), συνεχίζοντας με την Επαναχρησιμοποίηση των αντικειμένων αλλά και του πολιτισμικού κεφαλαίου των συμμετεχόντων (Σλοβενία), την Μείωση των Αποβλήτων και της Απόρριψης τροφίμων (Βουλγαρία), τις αποδοτικές μορφές και μεθόδους Ανακύκλωσης (Ισπανία), και, τελειώνοντας με την Αποτύπωση των γνώσεων και των αλλαγών που επήλθαν μέσω του προγράμματος (Ελλάδα). Δουλεύοντας στις πολυεθνικές ομάδες και απολαμβάνοντας υψηλού επιπέδου εκπαίδευση, επιμόρφωση και δια βίου μάθηση, μαθητές και εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να βελτιώσουν πολλές από τις βασικές προσωπικές, κοινωνικές και μαθησιακές τους ικανότητες και δεξιότητες.
Κατά τη διετία 2020-2022, στα εταιρικά σχολεία θα υλοποιηθεί πλήθος δράσεων και δραστηριοτήτων όπως ειδικά σχεδιασμένα μαθήματα για όψεις του θέματος της βιωσιμότητας σε διάφορα διδακτικά αντικείμενα (Οικονομία, Πολιτική Παιδεία, Ελληνική και Αγγλική γλώσσα, Χημεία), διαθεματικές διδασκαλίες και εργασίες, και εκπαιδευτικές επισκέψεις. Οι μαθητές του προγράμματος θα δημιουργήσουν θεματικά βίντεο, αφίσες, διαφημιστικά σποτ, φυλλάδια, παιχνίδια για να ευαισθητοποιήσουν και να ενημερώσουν τους συμμαθητές, τους φίλους και τις οικογένειές τους. Με αυτόν τον τρόπο βελτιώνονται οι «πράσινες» δεξιότητες των μαθητών, λειτουργούν πιο υπεύθυνα ως καταναλωτές, προσέχουν πολύ περισσότερο θέματα όπως η παραγωγή απορριμάτων και τα 4 R, και, τέλος, υιοθετούν έναν βιώσιμο τρόπο ζωής, διαμορφώνοντας έτσι ένα πλέγμα περιβαλλοντικών αξιών.
Ευελπιστούμε, τέλος, ότι οι θετικές αλλαγές θα παραμείνουν ως καθιερωμένη πρακτική στα σχολεία, στις οικογένειες και στην τοπική κοινότητα και φορείς. Μετά το τέλος του προγράμματος, το σύνολο των καλών πρακτικών, των σχεδίων μαθήματος, των εκπαιδευτικών σεναρίων που θα έχουν αξιολογηθεί ως επιτυχή και αποτελεσματικά θα είναι διαθέσιμα σε διεθνείς εκπαιδευτικές πλατφόρμες-αποθετήρια και ευελπιστούμε ότι θα αποτελέσουν κίνητρο και έμπνευση για μεγαλύτερης ή μικρότερης κλίμακας προγράμματα επί του θέματος της αειφόρου διαχείρισης και της βιωσιμότητας.
Παιδαγωγική Ομάδα Ραλλείου Λυκείου: Δρ Σαράντος Οικονομίδης (Φυσικός, Διευθυντής), Δημήτριος Αγγελιδάκης (Πληροφορικής), Σταυρούλα Αλευρομαγείρου (Νομικός), Αιμιλία Γιούργα (Φιλόλογος), Σταύρος Δροσάκης (Μαθηματικός), Αναστασία Κεσκεσιάδου (Φιλόλογος), Παναγιώτης Μαρκόπουλος (Βιολόγος), Καλλιόπη Μπεχράκη (Φιλόλογος), Νικόλαος Παναγιωτόπουλος (Κοινωνιολόγος), Δρ Μαρία Παναγιωτοπούλου (Φιλόλογος-Θεατρολόγος), Δημήτριος Χαλικιάς (Οικονομολόγος), Γεώργιος Πανόπουλος (Μαθηματικός, Βοηθός Συντονίστριας), Δημήτριος Χριστόπουλος (Φιλόλογος).
Συντονίστρια για το Ράλλειο Λύκειο: Αικατερίνη Χριστοδούλου (Αγγλικής γλώσσας)