Οι μαθήτριες του Ράλλειου Πειραματικού Ενιαίου Λυκείου Θηλέων Πειραιά συμμετέχουν στη διαδικτυακή κοινότητα της Generation Europe!
Τι είναι η Generation Europe;
Ο οργανισμός Generation Europe ιδρύθηκε στις Βρυξέλλες το 1995 και εκδίδει εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τους μαθητές των 25 κρατών- μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Το Βιβλίο των Νέων της Ευρώπης: Μάθε να Επιλέγεις», με σκοπό την ουσιαστική εκπαίδευση των νέων σε θέματα που αφορούν στην υγεία, την κοινωνία και τον καταναλωτισμό.
Τι είναι «Το Βιβλίο των Νέων της Ευρώπης: Μάθε να Επιλέγεις»;
Πρόκειται για εύχρηστη ενημερωτική έκδοση, που:
α) προάγει την καταναλωτική αγωγή στα σχολεία, καθώς καλύπτει τομείς όπως η διαχείριση των προσωπικών οικονομικών, η διαφήμιση, τα δικαιώματα του καταναλωτή και η ασφάλεια στο διαδίκτυο,
β) ενισχύει την εκπαίδευση αγωγής του πολίτη με το να βοηθά τους νέους ανθρώπους να κάνουν ενημερωμένες, υπεύθυνες και ανεξάρτητες επιλογές,
γ) καθιστά δυνατή τη διαμόρφωση πολιτών με περισσότερο δυναμισμό και αυτοπεποίθηση,
δ) ενημερώνει τους νέους ανθρώπους για τις κοινωνικές, οικονομικές και οικολογικές επιπτώσεις των πράξεών τους,
ε) ενθαρρύνει τους νέους να αντιληφθούν τις επιπτώσεις των ΜΜΕ στις οποίες εκτίθενται και οι οποίες βοηθούν να διαμορφώσουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες.
Το βιβλίο επίσης αποτελεί εξαιρετικό εργαλείο διαχείρισης χρόνου. Λόγω της μορφής ημερολογίου, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την οργάνωση των δραστηριοτήτων των μαθητών και την καταγραφή των παρατηρήσεών τους για τις καταναλωτικές τους συνήθειες σε τακτά διαστήματα.
ΕΡΕΥΝΑ & ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ:
«ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ 2005»
Χωρισμένες σε ομάδες επισκεφτήκαμε τη Χριστουγεννιάτικη αγορά του Πειραιά, μιλήσαμε με τους καταστηματάρχες και τους πελάτες, παρατηρήσαμε τους εμπορικούς δρόμους, τα καταστήματα, την κίνηση στη γιορτινή περίοδο των Χριστουγέννων και καταγράψαμε τις εντυπώσεις μας Να ποιες είναι οι κυριότερες διαπιστώσεις μας!
«Η καταναλωτική περίοδος των γιορτών ξεκίνησε φέτος αρκετά νωρίς, ήδη από τις αρχές Νοεμβρίου 2005. [?] Από την έρευνα στα καταστήματα διαπιστώσαμε ότι η κατανάλωση αυξήθηκε αισθητά σε σχέση με την προηγούμενη ? μη εορταστική-περίοδο. Τα περισσότερα χρήματα ξόδεψαν οι νέοι άνθρωποι με σκοπό την αγορά δώρων. [?] Αυτό μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι οι γιορτές των Χριστουγέννων έχουν εμπορευματοποιηθεί και ότι οι νέοι αποτελούν στόχο αυτής της εμπορευματοποίησης». (Ματίνα ? Λιλή, Α2).
«Στην περίοδο των γιορτών οι νέοι εξασφαλίζουν περισσότερο χαρτζιλίκι από το οικογενειακό τους περιβάλλον, το οποίο ξοδεύουν για να αγοράσουν αγαθά που ικανοποιούν όχι μόνο βασικές ανάγκες τους ? τροφή, νερό, ένδυση ? αλλά και ορισμένες επιθυμίες τους. Οι νέοι προτιμούν τα αγαθά που αποτελούντην τελευταία λέξη της μόδας, π.χ. το τελευταίο μοντέλο κινητού τηλεφώνου, ένα επώνυμο τζην ή ένα ζευγάρι αθλητικά παπούτσια. Κατά τη διάρκεια των χριστουγεννιάτικων εορτών αυξάνονται κατακόρυφα oι αγορές δώρων είτε για τον εαυτό μας, είτε για τους αγαπημένους μας» (Καλλιόπη, Α3)
«Οι καταστηματάρχες εκμεταλλευόμενοι το «πνεύμα των εορτών» που μας παρασύρει όλους, αλλά περισσότερο τα παιδιά, ανεβάζουν τις τιμές στα ύψη. Μπαίνοντας σε διάφορα μαγαζιά ακούγαμε γνωστές χριστουγεννιάτικες μελωδίες. Όταν ρωτήσαμε ένα καταστηματάρχη το λόγο που συμβαίνει αυτό, μας απάντησε ότι το αγοραστικό κοινό επηρεάζεται ακόμα και από τη μουσική ή το στολισμό του μαγαζιού. Πράγματι, διαπιστώσαμε ότι στα καταστήματα, όπου ακουγόταν πιο δυνατή μουσική ή υπήρχε πιο ιδιαίτερος και εντυπωσιακός στολισμός, οι καταναλωτές έμπαιναν με περισσότερη ευχαρίστηση και ενδιαφέρον για τα προϊόντα που πωλούνταν. Τελικά, κατά την περίοδο των Χριστουγέννων δύσκολα αποφεύγουμε τα «καταναλωτικά όργια». (Γλυκερία ? Δώρα, Α3).
«Αποφασίσαμε να κάνουμε μια μικρή έρευνα στην χριστουγεννιάτικη αγορά του Πειραιά, για να παρατηρήσουμε τις καταναλωτικές ενέργειες των πολιτών αυτή την ιδιαίτερη περίοδο, δηλαδή τι άλλαξε από πέρυσι, τι καταναλώνεται περισσότερο και από ποιες ηλικιακές ομάδες. Διαπιστώσαμε ότι φέτος η καταναλωτική περίοδος διάρκεσε από τα μέσα περίπου Νοεμβρίου ως τις πρώτες μέρες της νέας χρονιάς. Περισσότερη κίνηση υπήρχε στα πολυκαταστήματα και τα μαγαζιά τύπου Accessories από διάφορες ηλικίες αλλά κυρίως από νεαρά άτομα ηλικίας 14 ? 28 ετών. Στα καταστήματα με τα είδη δώρων η κίνηση ήταν αναμενόμενη και ανάλογη της προηγούμενης χρονιάς, εφόσον η περίοδος το απαιτεί». (Μαρία ? Παναγιώτα, Α3).
«Πολλοί ταυτίζουν το «Πνεύμα των Χριστουγέννων» με την αγορά και κατανάλωση προϊόντων. Οι αγοραστές νιώθουν ευχαρίστηση που ξοδεύουν άσκοπα τα χρήματά τους, χωρίς να σκέφτονται π.χ. να τα αποταμιεύσουν για μελλοντική χρήση. Συγκέντρωσα διαφημίσεις διαφορετικών καταναλωτικών προϊόντων, που δείχνουν σε συσκευασία δώρου από κινητό τηλέφωνο μέχρι πακέτο διαμονής σε ξενοδοχείο, όλες προσαρμοσμένες στο χριστουγεννιάτικο κλίμα» (Αναστασία, Α3)
Είναι πράγματι εντυπωσιακό πώς τα διάφορα καταναλωτικά μηνύματα κατακλύζουν τη ζωή μας και φτάνουν ως τα παιδιά, που - απ? ό,τι φαίνεται ? αρχίζουν να υποψιάζονται τους μηχανισμούς της διαφημιστικής «πλύσης εγκεφάλου» και της «βιομηχανίας παραγωγής επιθυμιών», που αποβλέπει μόνο στο κέρδος. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες η εκπαίδευση των αυριανών καταναλωτών πολιτών είναι θεμελιακή υποχρέωση του σχολείου , ώστε να προσανατολιστούν οι μαθητές και οι μαθήτριες σε σωστές αγοραστικές επιλογές, με σωστή ιεράρχηση των αναγκών τους και ώστε να γίνουν καταναλωτές και πολίτες με έλεγχο, υπευθυνότητα και γνώση! Αυτό θα είναι το πιο πολύτιμο δώρο μας στα παιδιά!