H 1η Συνάντηση του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ERASMUS+ KA2 ?ROUTE? (Reinventing the Outdoors for Education) πραγματοποιήθηκε από 6 έως 11 Δεκεμβρίου 2014, στη Στοκχόλμη της Σουηδίας στο συντονιστικό σχολείο Hersby Gymnasium Στη συνάντηση συμμετείχαν επίσης εκπρόσωποι του Ραλλείου ΓΕΛ Θηλέων Πειραιά από την Ελλάδα, του Paide Gymnasium από την Εσθονία και του Agrupamento de Escolas de Mem Martins από την Πορτογαλία δηλαδή των υπολοίπων τριών εταίρων του προγράμματος.
Για την πρώτη αυτή συνάντηση των εκπαιδευτικών του προγράμματος ταξίδεψαν στη Σουηδία ο Διευθυντής του Ραλλείου Δρ Δημήτριος Καλαιτζίδης και η φιλόλογος του σχολείου μας κα Καλλιόπη Μπεχράκη.
Κατά τις συναντήσεις των εταίρων έγινε αναθεώρηση των στόχων και του προυπολογισμού του προγράμματος και οριστικοποιήθηκε ο προγραμματισμός των συναντήσεων ως εξής:
- Μάρτιος 2015, Πορτογαλία με τη συμμετοχή μαθητών και καθηγητών
- Οκτώβριος 2015, Εσθονία με τη συμμετοχή μαθητών και καθηγητών
- Ιανουάριος 2016, Σουηδία με τη συμμετοχή μαθητών και καθηγητών
- Μάρτιος 2016, Ελλάδα με τη συμμετοχή μαθητών και καθηγητών
- Μάιος 2016, Ελλάδα με τη συμμετοχή μόνο καθηγητών (τελική-απολογιστική συνάντηση του προγράμματος).
Το συντονιστικό σχολείο βρίσκεται σε ένα νησάκι (Lindigo) στο ανατολικό τμήμα της πόλης, μισή ώρα από το κέντρο της. Είναι ένα μεγάλο δημόσιο γενικό λύκειο- gymnasium (ηλικίες 16-19 ετών), έχει περίπου χίλιους μαθητές/μαθήτριες, ανήκει στην προαιρετική δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Είναι χωρισμένο σε τρεις τομείς, τον τομέα των φυσικών επιστημών, τον τομέα των ανθρωπιστικών επιστημών και τον τομέα των επιστημών της οικονομίας. Στο λύκειο κάθε μαθητής/μαθήτρια μπορεί να επιλέξει αν θα παρακολουθήσει πρόγραμμα μαθημάτων (ας πούμε κατεύθυνση) που οδηγεί στο πανεπιστήμιο ή πρόγραμμα που οδηγεί στην αγορά εργασίας μετά την ολοκλήρωσή του (επαγγελματική εκπαίδευση).
Το εθνικό ωρολόγιο πρόγραμμα ορίζει τον ελάχιστο αριθμό διδακτικών περιόδων κατά διδασκόμενο αντικείμενο στο υποχρεωτικό σχολείο. Τα μαθήματα είναι: Σουηδική γλώσσα, Αγγλικά, μαθηματικά, φυσικές επιστήμες, κοινωνικές επιστήμες, θρησκευτικά, καλλιτεχνικά, φυσική αγωγή και υγιεινή. Το πρόγραμμα μαθημάτων δεν είναι ένα συνεχές πρόγραμμα ισόχρονων διδακτικών περιόδων των 45 λεπτών. Καθορίζεται από τον διευθυντή σε συνεργασία με τον διδάσκοντα, ανάλογα με τη φύση του μαθήματος (εργαστηριακό, θεωρητικό), τις ανάγκες της τάξης και φυσικά σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα το οποίο είναι προσανατολισμένο στους στόχους, δηλαδή δεν περιλαμβάνει αναλυτική και εξαντλητική περιγραφή του τι πρέπει να διδαχτεί. Με τέτοιο πρόγραμμα οι μαθητές ποτέ δεν επιστρέφουν στο σπίτι πριν τις 4, αλλά συχνά ούτε πριν τις 5 ή 6 το απόγευμα. Στη συνέχεια μπορεί να έχουν μουσική, αθλητισμό και άλλες παρόμοιες δραστηριότητες οι οποίες δεν περιλαμβάνονται στο υποχρεωτικό πρόγραμμα, όμως μπορούν να δώσουν κάποιους επιπλέον βαθμούς στη συνολική τους συγκομιδή.
Τα σχολικά βιβλία δεν τα παρέχει δωρεάν το κράτος, αλλά τα αγοράζουν οι μαθητές από το ελεύθερο εμπόριο. Για κάθε μάθημα υπάρχουν αρκετά βιβλία, από τα οποία ο καθηγητής επιλέγει ένα και συστήνει στους μαθητές να το αγοράσουν. Με την εγγραφή του μαθητή/μαθήτριας στο Λύκειο, ο δήμος του παρέχει ένα φορητό ηλεκτρονικό υπολογιστή, ο οποίος χρησιμοποιείται πάρα πολύ για τα μαθήματα, για την υποβολή εργασιών κτλ. Για κάθε διδακτικό αντικείμενο υπάρχει τουλάχιστον μία (αλλά συχνά αρκετά περισσότερες) αίθουσες, για την οργάνωση των οποίων υπεύθυνοι είναι οι καθηγητές ειδικότητας. Τα εργαστήρια φυσικών επιστημών (φυσικής και βιολογίας) που επισκεφτήκαμε είναι πλήρως εξοπλισμένα. Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες πραγματοποιώντας πλήρη σειρά εργαστηριακών ασκήσεων (συχνά με τις λευκές μπλούζες), κάτω από την παρακολούθηση και υποστήριξη των καθηγητών. Όλες οι μη διδακτικές δραστηριότητες γίνονται εκτός διδακτικού ωραρίου και περιλαμβάνουν συνεργασία σε ομάδες ανάλογα με το διδακτικό αντικείμενο, συνελεύσεις για τα θέματα του σχολείου, συναντήσεις με τους γονείς κτλ. Η σχολική βιβλιοθήκη είναι ενημερωμένη, είναι ζωντανό κύτταρο του σχολείου, την επισκέπτονται και παραμένουν σ? αυτή για μελέτη πολλοί μαθητές. Το εστιατόριο του σχολείου παρασκευάζει καθημερινά περίπου χίλιες μερίδες φαγητού, προσφέροντας τουλάχιστον δύο διαφορετικά μενού για όλους.
Κάθε χρόνο η τελευταία τάξη του σχολείου ταξιδεύει στο εξωτερικό για τουλάχιστον 15 ημέρες με βάση συγκεκριμένο πρόγραμμα μελέτης, από το οποίο επίσης παίρνουν βαθμούς. Ο Δήμος χρηματοδοτεί με 1500? κάθε μαθητή για το ταξίδι, το οποίο συνήθως γίνεται σε μακρινές χώρες (Κίνα, Αυστραλία, Ιαπωνία ή ακόμη στην Αφρική ή στην Αμερική). Οι μαθητές έχουν να κάνουν μια έρευνα συνεργαζόμενοι μεταξύ τους, μελετώντας διάφορες πηγές, συγκεντρώνοντας στοιχεία από την επίσκεψη και καθοδηγούμενοι από τους συντονιστές συνοδούς καθηγητές τους.
Η εισαγωγή στο Πανεπιστήμιο δεν περιλαμβάνει υποχρεωτικά «Παν-Σουηδικές» εξετάσεις. Οι μαθητές στη διάρκεια της τριετούς φοίτησης στο λύκειο συγκεντρώνουν ένα αριθμό μορίων. Αν αυτά είναι κοντά στις 6.000 έχουν δυνατότητα να επιλέξουν οποιαδήποτε σχολή. Αν στη διάρκεια της λυκειακής τους ζωής δεν συγκέντρωσαν επαρκή βαθμολογία για τη σχολή που επιθυμούν μπορούν να γράψουν (δύσκολες) εξετάσεις στο αντίστοιχο πανεπιστήμιο. Ένας άριστος μαθητής θα χρειαστεί περίπου 3 ώρες μελέτης στο σπίτι για να ανταποκριθεί στις υποχρεώσει ς του, ένας μέτριος αρκετά περισσότερες ώρες. Ασφαλώς δεν υπάρχουν φροντιστήρια.
Η χώρα αυτή βρίσκεται πολύ ψηλά στην κοινωνική οργάνωση, έχει αποτελεσματικό οικονομικό σύστημα στο πλαίσιο της οικονομίας της αγοράς, έχει υψηλά στάνταρντ στην παιδεία, φροντίζει πάρα πολύ για την υγεία των πολιτών (μέσω κυρίως της πρόληψης), είναι αξιόπιστη στα μάτια των φορολογουμένων διότι έχει πολύ ψηλή φορολογία αλλά επιστρέφει τους φόρους ως κοινωνικό μισθό, παρέχει ασφάλεια για το μέλλον.