Συντονίστρια Ραλλείου Λυκείου: Αικατερίνη Χριστοδούλου (Αγγλικής Γλώσσας)
Παιδαγωγική Ομάδα: Σαράντος Οικονομίδης (Δ/ντής, Φυσικός), Σταύρος Δροσάκης (Μαθηματικός), Χαραλαμπία Κανελετοπούλου (Φιλόλογος), Αναστασία Κεσκεσιάδου (Φιλόλογος), Καλλιόπη Μπεχράκη (Φιλόλογος), Νίκος Παναγιωτόπουλος (Κοινωνιολόγος), Μαρία Παναγιωτοπούλου (Φιλόλογος), Δημήτρης Χριστόπουλος (Φιλόλογος).
Με μεγάλη χαρά σας ενημερώνουμε ότι η ποιοτική αξιολόγηση της Τελικής Έκθεσης του προγράμματος, η οποία διενεργήθηκε από την Εθνική Μονάδα του συντονιστή στην Ισλανδία κατέδειξε ότι η υλοποίηση του έργου ROOTS ολοκληρώθηκε εξαιρετικά και οι στόχοι που είχαν τεθεί στην εγκεκριμένη αίτηση επετεύχθησαν ιδιαίτερα ικανοποιητικά.
Σκοπός του προγράμματος ήταν η προώθηση του υγιεινού τρόπου ζωής και η περιβαλλοντική ευαιασθητοποίηση των μαθητών και των εκπαιδευτικών των 5 σχολείων της κοινοπραξίας από την Ισλανδία (συντονιστικό σχολείο), την Ελλάδα, την Ισπανία, την Σλοβενία και την Σουηδία. Οι βασικοί στόχοι ήταν η προώθηση του υγιεινού τρόπου ζωής μέσω των διδακτικών αντικειμένων με το σχεδιασμό ειδικών μαθησιακών δραστηριοτήτων πεδίου για την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων, και, κατ’επέκταση, η αναγνώριση της σπουδαιότητας του περιβάλλοντος και της διατήρησής του.
Ιστορικές διαδρομές σε κάθε χώρα χρησιμοποιήθηκαν για να μας φέρουν σε επαφή με τις ρίζες μας, για να απολαύσουμε τη φύση, για να μελετήσουμε τις ανθρωπογενείς επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον και να υλοποιήσουμε μαθησιακές και σωματικές δραστηριότητες βασισμένες στα ειδικά σχεδιασμένα Φύλλα Εργασίας (Study Kits) του προγράμματος. Οι περιηγήσεις σε αυτές τις διαδρομές αποτέλεσαν και το χώρο, κυριολεκτικά, για την επίτευξη των βασικών προτεραιοτήτων του προγράμματος, δηλαδή την απόκτηση δεξιοτήτων και την κοινωνική ένταξη. Κάθε ένα από τα εταιρικά σχολεία επέλεξε τέτοιες διαδρομές στη χώρα του και οι εκπαιδευτικοί του προετοίμασαν Φύλλα Εργασίας για δραστηριότητες πεδίου σε κάθε περιήγηση. Οι μαθητές των κατά τόπους σχολείων εξερεύνησαν τις διαδρομές αυτές με σκοπό να λειτουργήσουν ως «ξεναγοί» των Ευρωπαίων συμμαθητών τους κατά τις Μαθησιακές Δραστηριότητες, οπότε και οι διαδρομές ιχνοθετήθηκαν μέσω GPS με την εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα Wikiloc από τις πολυεθνικές ομάδες μαθητών που συνεργάστηκαν για τη συμπλήρωση των Φύλλων Εργασίας κάθε φορά. Το εκπαιδευτικό υλικό από όλα τα σχολεία δημοσιεύθηκε και μπορεί να χρησιμοποιηθεί από ομάδες εργασίας που επιθυμούν να επισκεφθούν τις συγκεκριμένες διαδρομές.
Όλες οι Δραστηριότητες Μάθησης και Επιμόρφωσης, καθώς και οι Διεθνικές Συναντήσεις του Προγράμματος διεξήχθησαν με απόλυτη επιτυχία και σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό. Δυστυχώς, λογω πανδημίας, δεν κατέστη δυνατόν να πραγματοποιηθούν η Δραστηριότητα Μάθησης C6 και η 3η Διεθνική Συνάντηση στην Ισπανία τον Μάρτιο 2020, καθώς και η Τελική Διεθνική Συνάντηση στην Ελλάδα τον Ιούνιο 2020. Η συνεργασία όλων των σχολείων τόσο κατά την προετοιμασία όσο και κατά τη διεξαγωγή των Δραστηριοτήτων υπήρξε άριστη. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να επικοινωνήσουν και να μοιραστούν εμπειρίες στη φύση με τους Ευρωπαίους συμμαθητές τους, να αποκτήσουν βαθύτερη κατανόηση του περιβάλλοντος και να εμπλουτίσουν το «πολιτιστικό κεφάλαιο» τους, αποκτώντας με αυτό τον τρόπο ικανότητες στη λήψη αποφάσεων σχετικών με τον υγιεινό τρόπο διαβίωσης και τη βιωσιμότητα. Οι δε εκπαιδευτικοί συζήτησαν και μοιράστηκαν απόψεις και εμπειρίες ενώ απέκτησαν νέες γνώσεις σε καινοτόμες προσεγγίσεις για τη διδασκαλία και το σχεδιασμό μαθησιακών δραστηριοτήτων τόσο εντός σχολείου όσο και στο πεδίο.
Πιο συγκεκριμένα, στη Δραστηριότητα Μάθησης C2 που πραγματοποιήθηκε στο Ράλλειο Λύκειο τον Απρίλιο 2018, συμμετείχαν 40 μαθήτριες και 10 εκπαιδευτικοί, οι οποίοι δημιούργησαν τόμο με 10 Διαθεματικά Φύλλα Εργασίας σε ποικίλα διδακτικά αντικείμενα και θεματικές ενότητες όπως Ιστορία, Ετυμολογία, Αγγλική Γλώσσα, Μαθηματικά, Αειφορία και Βιωσιμότητα, Φιλοσοφία, Οικονομία, Πολιτιστική Κληρονομιά και Ζώσα Παράδοση. Η ιχνοθέτηση, η επιμέλεια και η μετάφραση στην Αγγλική των Φύλλων Εργασίας έγινε από τη Συντονίστρια του προγράμματος Κ. Χριστοδούλου, η οποία επίσης σχεδίασε την αρχική και τελική αξιολόγηση της Δραστηριότητας από τους συμμετέχοντες. Είναι μεγάλη χαρά και τιμή για εμάς το γεγονός ότι 6 από τα 10 αυτά Διαθεματικά Φύλλα Εργασίας επελέγησαν από το Wikiloc και περιλαμβάνονται στο υλικό της εφαρμογής Google Earth Pro στη διάθεση των χρηστών από όλη την υφήλιο. https://rb.gy/ey6y2u
Όσον αφορά τις εντός σχολείου δραστηριότητες στο πλαίσιο του προγράμματος, οι θεματικές του υγιεινού τρόπου ζωής, της αειφορίας-βιωσιμότητας και της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς μελετήθηκαν στο πλαίσιο του μαθήματος των Ερευνητικών Εργασιών σε τρία διαφορετικά τμήματα της Β’ τάξης και αποτέλεσαν τη θεματολογία 3 Περιβαλλοντικών και 2 Πολιτιστικών Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων. Επίσης, η ομάδα εκπαιδευτικών και μαθητριών του ROOTS ήταν υπεύθυνη για τη λειτουργία του Ανακυκλωτικού σταθμού του Ραλλείου Λυκείου ενώ σχεδίασε δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τους 17 Στόχους για τη Βιώσιμη ανάπτυξη του ΟΗΕ. https://rb.gy/wkhsqk
΄Ολες οι δραστηριότητες του προγράμματος περιελήφθησαν στην αίτηση του Ραλλείου Λυκείου για το Σήμα Αειφόρου Σχολείου, η κατάθεση της οποίας απετέλεσε πρωτοβουλία της συντονίστριας του προγράμματος. Το σχολείο έλαβε το Σήμα Αειφόρου Σχολείου το 2019. https://rb.gy/xt1g2z . Επίσης, το πρόγραμμα ROOTS έλαβε την ετικέτα 2018 European Year of Cultural Heritage Label, κατόπιν αίτησης της Ισλανδής Συντονίστριας της κοινοπραξίας, η οποία είχε και την ανάλογη πρωτοβουλία. https://www.facebook.com/erasmusROOTS 2/5/2018
Αναφορικά με τη διάχυση του προγράμματος, λεπτομερείς αναφορές σχετικά με όλες τις δραστηριότητες έχουν δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του Ραλλείου Λυκείου (στην Ελληνική και την Αγγλική) http://lyk-ralleion.att.sch.gr/index.php/gr/ , στον επίσημο λογαριασμό Facebook του Ραλλέιου Λυκείου https://www.facebook.com/ralleios, στην ιστοσελίδα της κοινοπραξίας http://erasmus.roots.hersby.net/ και στον επίσημο λογαριασμό Facebook της κοινοπραξίας Facebook https://www.facebook.com/erasmusROOTS. Επίσης έλαβαν χώρα εκδηλώσεις/δραστηριότητες διάχυσης του προγράμματος σε τοπικό, εθνικό, Ευρωπαικό και διεθνές επίπεδο: https://rb.gy/4pgtct https://rb.gy/xh8hyz https://rb.gy/fnmfkg
Ο αντίκτυπος του προγράμματος στους εκπαιδευτικούς του Ραλλείου ήταν καίριος δεδομένου ότι απέκτησαν νέες εμπειρίες και γνώσεις στην διδακτική μεθοδολογία πεδίου, σχεδίασαν και πειραματίστηκαν με καινοτόμα διδακτικά εργαλεία και μοιράστηκαν καλές πρακτικές με τους Ευρωπαίους συναδέλφους τους. Ο διαθεματικός χαρακτήρας του προγράμματος ενίσχυσε την επικοινωνία και τη συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών διαφόρων ειδικοτήτων και την εκτίμησή τους για την ολιστική εκπαιδευτική προσέγγιση. Οι μαθήτριες απέκτησαν τη μαθησιακή εμπειρία της επίλυσης προβλημάτων σε περιβάλλον εμπλαισιωμένης μάθησης, όπου η σωματική άσκηση, η υγιεινή διατροφή, η αειφορία και η πολιτιστική κληρονομιά εμπεδώθηκαν μέσω των διδακτικών αντικειμένων στο πεδίο. Τα αποτελέσματα της αρχικής, διαμορφωτικής και τελικής αξιολόγησης αποδεικνύουν αφ’ενός την απόκτηση νέας γνώσης και αφ’ετέρου την αύξηση της περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και της εκτίμησης του φυσικού περιβάλλοντος από όλους τους συμμετέχοντες.
Η συνολική συνεργασία των εταιρικών σχολείων υπήρξε άψογη, δημιουργική, παραγωγική και ιδιαίτερα ικανοποιητική ενώ οδήγησε όχι μόνο σε προσωπικές φιλικές σχέσεις μεταξύ των συμμετεχόντων, αλλά και στο νέο πρόγραμμα Erasmus+ΚΑ2 R4MAD (2020-1-SI01-KA229-07596) στο οποίο συμμετέχουν 4 από τα 5 σχολεία της κοινοπραξίας ROOTS. https://rb.gy/wmrpvb
Erasmus+KA2 ROOTS
Erasmus+KA2_ROOTS_en_1.jpg
Erasmus+KA2_ROOTS_en_2.jpg
Erasmus+KA2_ROOTS_en_3.jpg
Erasmus+KA2_ROOTS_en_4.jpg
Erasmus+KA2_ROOTS_en_5.jpg
Erasmus+KA2_ROOTS_en_6.jpg
Erasmus+KA2_ROOTS_en_7.jpg