Η Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού έθεσε στη toolkit-1διάθεση των εκπαιδευτικών την ελληνική έκδοση του Οδηγού για Εκπαιδευτικούς «Διδάσκοντας και μαθαίνοντας με τη Ζωντανή Κληρονομιά», ο οποίος περιλαμβάνει την μετάφραση του διεθνούς Οδηγού UNESCO-Ευρωπαϊκής Ένωσης “Teaching and Learning with Living Heritage, A Resource Kit for Teachers” και τα εννέα εκπαιδευτικά σενάρια που εκπονήθηκαν από σχολεία του Δικτύου ASPnet κατά τη διάρκεια του ελληνικού πιλοτικού προγράμματος (Ιανουάριος- Απρίλιος 2024) για την εφαρμογή της προτεινόμενης μεθόδου των έξι βημάτων για την ενσωμάτωση της Ζωντανής Κληρονομιάς στην καθημερινή διδακτική πρακτική.
Νιώθουμε ιδιαίτερη χαρά και ικανοποίηση γιατί στον ελληνικό Οδηγό περιλαμβάνεται τιμητικά το εκπαιδευτικό σενάριο για το στοιχείο Ζωντανής Κληρονομιάς Ρεμπέτικο, το οποίο εκπροσώπησε την χώρα μας στο αρχικό πιλοτικό πρόγραμμα UNESCO-Ευρωπαϊκής Ένωσης «Teaching and Learning with Living Heritage» (2019-2021). Το σενάριο του σχολείου μας σχεδιάστηκε και συντονίστηκε από την εκπαιδευτικό και συντονίστρια ευρωπαϊκών και διεθνών προγραμμάτων του σχολείου Κατερίνα Χριστοδούλου και υλοποιήθηκε από τους εκπαιδευτικούς Δημήτρη Αγγελιδάκη, Ευθυμία Κακογιάννη, Δημήτρη Χριστόπουλο και την ίδια κατά το σχολικό έτος 2019-2020.

 

 

toolkit-2

Η Διεύθυνση Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, λαμβάνοντας υπόψη αφενός μεν τα πολύ θετικά σχόλια που είχε αποσπάσει το πιλοτικό πρόγραμμα για το Ρεμπέτικο από την ομάδα εμπειρογνωμόνων του Τομέα Ζωντανής Κληρονομιάς της UNESCO, αφετέρου το γεγονός ότι υπήρχε ήδη ένα καλό παράδειγμα ελληνικού σχολείου το οποίο μπορούσε να αποτελέσει οδηγό για τους/τις εκπαιδευτικούς που θα εκδήλωναν ενδιαφέρον για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ανάλογων προγραμμάτων, έκρινε σκόπιμη την πιλοτική εφαρμογή της μεθόδου των έξι βημάτων σε σχολεία της Ελλάδας από σχολεία-μέλη του ελληνικού Δικτύου ASPnet για το σχολικό έτος 2023-2024. Εκ μέρους του ΥΠΑΙΘΑ, η Διεύθυνση Ευρωπαϊκών και Διεθνών Θεμάτων διά της εθνικής συντονίστριας του Δικτύου ανέλαβε τον συντονισμό και την επικοινωνία των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων. Την επιστημονική καθοδήγηση ανέλαβε το ΥΠΠΟ διά της Διεύθυνσης Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς με την συνδρομή της Κατερίνας Χριστοδούλου, εκπαιδευτικού που σχεδίασε και συντόνισε το πρόγραμμα για το Ρεμπέτικο και έκτοτε συμμετέχει σε επιμορφώσεις εκπαιδευτικών τόσο σε εθνικό όσο και διεθνές επίπεδο–σε συνεργασία με τον Τομέα Ζωντανής Κληρονομιάς της UNESCO– για την ενσωμάτωση της ζωντανής κληρονομιάς στην εκπαίδευση. Καθ’ όλη τη διάρκεια της πιλοτικής εφαρμογής, οι εκπαιδευτικοί που ανέλαβαν τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των εκπαιδευτικών σεναρίων είχαν επιστημονική υποστήριξη σε ζητήματα που αφορούσαν τόσο την παιδαγωγική μεθοδολογία όσο και την ανθρωπολογική προσέγγιση με τακτική συμβουλευτική και ανατροφοδότηση.

Την μετάφραση και την επιστημονική επιμέλεια του ελληνικού Οδηγού ανέλαβαν η Κοινωνική Ανθρωπολόγος της Διεύθυνσης Νεότερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΠΟ Έλενα Μπαζίνη και η εκπαιδευτικός του Ραλλείου και διεθνής εμπειρογνώμονας UNESCO για την ενσωμάτωση της ζωντανής κληρονομιάς στη σχολική εκπαίδευση Κατερίνα Χριστοδούλου (Αγγλικής γλώσσας). Ο Οδηγός βρίσκεται αναρτημένος στο σύνδεσμο:

https://ayla.culture.gr/wp-content/uploads/2024/11/final_Toolkit_Greece-2.pdf